Խորհրդածություններ Հայոց Ցեղասպանության 105-րդ տարելիցի կապակցությամբ
21.04.2020 | 00:09
Մի օր կիրականանա համայն ազնվարյուն հայության մեծագույն երազանքը, և այդ գործում իրենց անուրանալի ներդրումն ունեն ու դեռ կունենան, Արամները, Նաթալիները, Յանիկյանները, մերօրյա և գալիք հերոսներ
Հայոց Ցեղասպանության զոհերի հիշատակի ոգեկոչման ապրիլյան օրերին ակամայից կենտրոնանում ես նաև այդ աներևակայելի ողբերգությանն առնչվող բազմաթիվ իրողությունների վրա, որոնց վիճակվեց ականատես և մասնակից լինել իմ սերնդակիցներից շատերին: Մեր մտավորականների մի ողջամիտ և բանիմաց հատված շարունակաբար, իսկ 1950-ականների վերջերից, հետստալինյան հալոցքի ընձեռած հարաբերական ազատությունների մեկնարկից ի վեր, ավելի փութաջանորեն ձեռնամուխ եղավ ժողովրդին այդ պատմական փաստերի մասին իրազեկելուն։ Հաճախ վտանգելով իրեն, քանի որ նրանց գործունեությունը հակադրվում էր խորհրդային պետության հրամցրած կեղծ տեղեկատվությանն ու զեղծարարություններին, ինչպես նաև ազգային գաղափարախոսությունն ու մտածողությունը ժխտող և այդ իղձերը նսեմացնող զրպարտիչների դիրքորոշմանը, որոնք իրենց հռչակել էին բոլշևիզմի ջահակիրներ և առիթը բաց չէին թողնում «նացիոնալիստների» հասցեին թույն ու լուտանք ներկայացնելու ՍՄԿԿ կենտկոմ, որին հաջորդում էր «քաղաքականապես անբարեհույս» տարրերի նկատմամբ համապատասխան պատժամիջոցների կիրառումը: Բայց սա մեկ այլ խոսակցության թեմա է, ինչպես, 1965 թվականի բողոքի ցույցի կազմակերպումը, 1967 թվականին խորհրդային տարածքում առաջին անգամ ՈՒջան գյուղում Անդրանիկ զորավարի արձանի բացումը, Ցեղասպանության հուշահամալիրի կառուցումը Ծիծեռնակաբերդի բարձունքին և այլն: Կարճ ասած, մի խումբ նվիրյալներ համարձակորեն մարտնչում էին հանուն արդարության և ճշմարտության, որոնց համար ազգային հերոսների և գործիչների անունները բարձրաձայնելն անգամ, մեղմ ասած, անհաճո էր համապատասխան կառույցներին: Առողջ մտավորականության առաջնահերթությունն էր պատմական իրադարձությունների մասին հանրությանը ճշմարիտ իրազեկելը, Մեծ եղեռնի 50-ամյակին նվիրված հիշատակության և խնկարկումի արարողությունների նախապատրաստումը:
1961 թվականին Շահան Նաթալին այցելում է Խորհրդային Հայաստան՝ խամրող ձայնը բուժելու նպատակով: Նրան մեծ ուրախություն և հոգեկան բավարարություն է պարգևում Հայաստանի վիճակը, նրա բարգավաճումը… Ամուսինս՝ գրող Մկրտիչ Սարգսյանը, այդ ժամանակ «Գրական թերթի» գլխավոր խմբագիրն էր: Թերթի մեքենագրուհի Վարսիկն իր տանը հյուրընկալում է Շահան Նաթալիին, որը նրա քեռին էր, և հյուրասիրությանը հրավիրում նաև ամուսնուս: Մկրտիչի և Նաթալիի միջև ծավալվել է ուշագրավ և հետաքրքիր զրույց «Նեմեսիս» գործողության և նրա դերակատարների մասին, նաև Ցեղասպանության 50-ամյակին ընդառաջ հրատարակվող գիտական և գեղարվեստական գրականության հրատարակման շուրջ, որին ակտիվորեն ձեռնամուխ եղավ Հայպետհրատը, երբ ամուսինս նշանակվեց հրատարակչության գլխավոր խմբագիր, զրուցակիցները շոշափել են գրական-գեղարվեստական խնդիրներ, հատկապես սփյուռքահայ գրականությանն առնչվող հարցեր և այլն:
Խարբերդի Հյուսենիկ գյուղում բնակվող ընտանիքը, որտեղ ծնվել է Շահան Նաթալին, բաղկացած է եղել յոթ հոգուց՝ հայրը, մայրը, չորս քույրերը և ինքը՝ ընտանիքի ամենակրտսեր անդամ Հակոբ Տեր-Հակոբյանը: Նա տակավին տասը տարեկան էր, երբ տեղի են ունենում ավելի քան 300 000 անմեղ հայերի կյանք խլած Համիդյան ջարդերը, որին զոհ են գնում նաև Հակոբի հայրը, մորեղբայրը և բազմաթիվ ազգականներ: Եռօրյա թափառումներից հետո գյուղ վերադառնալով` Հակոբը գտնում է մորը հոր դիակի վրա ողբալիս: Մոր հետ, մեծ դժվարությամբ, նրանք հողին են հանձնում հոր դիակը։
Հաջորդում են 1909 թվականի Ադանայի կոտորածը, 1915-1918 թթ Մեծ եղեռնի ողբերգությունները, որոնք երիտասարդ Հակոբի մեջ ծնում են վրիժառության գաղափարը: Նա մասնակցում է 1919-ին հրավիրված ՀՅԴ 9-րդ ընդհանուր ժողովին, որտեղ, չնայած տարակարծություններին, Եղեռնի գլխավոր պատասխանատուներից վրեժ լուծելու որոշում է ընդունվում: Հանցագործների մեծ մասին հաջողվել էր խուսափել Պոլսի ռազմական դատարանի վճռից՝ փախուստի դիմելով տարբեր երկրներ: Ցեղասպանության կազմակերպիչ երիտթուրք պարագլուխների և այն իրականացնող հիմնական դերակատարների շարքերում առկա էին նաև հայազգի դավաճաններ: Սրանց նկատմամբ արդար դատաստանի և հատուցման գաղափարը տարածվում էր հանցագործություններն իրականացրած շուրջ 650 հոգու վրա, որոնցից 41 գլխավոր հանցագործների վերաբերյալ կայացվում է համապատասխան որոշում, որը հետագայում իրականացրին արդարության մարտիկները: Արդար հատուցման գործողությունը կրում էր հին հունական դիցաբանության վրեժխնդրության, հատուցման և արդարության Նեմեսիս աստծո անունը: Գործողության օպերատիվ ղեկավարումն ու նյութական ապահովումը ստանձնեցին Շահան Նաթալին և Գրիգոր Մերջանովը: Նրանք վճռական էին, մեկ և կես միլիոնից ավելի հայ զոհերի վրեժը պետք է լուծվեր… Խորամուխ չլինելով զանազան փաստերի, հիշեցնեմ, որ Սողոմոն Թեհլիրյանը Բեռլինում գնդակահարեց Մեհմեդ Թալեաթ փաշային։ Պոլսում՝ Միսաք Թորլաքյանը ոչնչացրեց Ադրբեջանի ներքին գործոց նախկին նախարար Բեհբութ խան Ջիվանշիրին, որը Ադրբեջանի մի շարք բնակավայրերում հայության սպանդի կազմակերպիչն էր։ Արշավիր Շիրակյանը սպանեց Թուրքիայի նախկին վարչապետ Սայիդ Հալիմին, ապա՝ Արամ Երկանյանի հետ՝ Բեհաէդդին Շաքիրին և Ջեմալ Ազմիրին։ Արտաշես Գևորգյանը և Պետրոս Տեր-Պողոսյանը՝ Թուրքիայի ռազմական նախարար Ջեմալ փաշային և այլն: Սրանք պարզ վրիժառության գործողություններ չէին, այլ ճշմարտությունը աշխարհին հայտնելու ճիգեր: Եվ պատահական չէ, որ Նաթալին Թեհլիրյանին հրահանգում է. «… Կը պայթեցնես գանկը թիվ մեկ ազգասպանին և չես փորձեր փախչիլ. կը կանգնիս տեղդ, ոտքդ սատակին վրա ու կհանձնվիս ոստիկաններուն, որոնք կու գան ու կը ձերբակալեն քեզ»: Նպատակն էր նաև Ցեղասպանության պարագլուխների սպանությունները դարձնել քաղաքական զենք, իրական փաստերի բացահայտման և Հայ Դատի համաշխարհայնացման միջոց, որը մասամբ հաջողվեց: Պոլսի Բրիտանական ռազմական դատարանում Միսաք Թորլաքյանի դատավարությունը ևս վերածվեց Հայոց եղեռնի զարհուրելի մանրամասներ ի հայտ բերելուն և հրապարակայնացնելուն:
Ցանկանում եմ անդրադառնալ, ըստ իս, կարևոր իրողության, որը հավանաբար շատերը չգիտեն: Նկատի ունեմ Շահան Նաթալիի գրական-ստեղծագործական կյանքը: Նա ունեցել է բավական ինքնատիպ և տաղանդավոր գրիչ և իր գրական հետաքրքրություններն արտահայտել չափածո և արձակ ստեղծագործություններում, դրամաներում և հուշագրություններում ՝ հեղինակելով շուրջ մեկ և կես տասնյակ անուն գիրք: Որոշ ստեղծագործությունների տակ նա ստորագրել է Նեմեսիս գրական կեղծանվամբ: Շահանը՝ Պոլսո Պերպերյան վարժարանում նրա սիրելի ուսուցչի անունն է: Կարծում եմ, որ «Նեմեսիսի» գործունեությունը նա իրականացրել է նաև իր մշակութային հոգևոր էության հրամայականով, որի բովանդակությունը լեցուն է մարդասիրությամբ, չարն ու մարդատյացությունը վանելու, արդարություն հաստատելու, վայրագության և բարբարոսության դրսևորումները կանխելու և պատժելու, կյանքը գեղեցկացնելու և կատարելագործելու գիտակցական ձգտումով, որը բնորոշ է գեղագիտությամբ պարուրված, անանձնականության հոգեբանությամբ և աշխարհընկալման լիցքերով տոգորված բարձր մտավորականին: Երևի թե այս հանգամանքը ևս կարևոր դերակատարություն է ունեցել հանուն արդարության և վասն հայրենաց նվիրաբերված նրա կյանքում:
Նա համոզված էր, որ մեր աղետների մեջ մենք մեղքեր ունենք, և դա, առաջին հերթին, թուրքի էությունը չճանաչելու, նրան ճիշտ չգնահատելու պատճառով է: Թուրքը տգետ, հայը խելացի է, թուրքը վայրենի, հայը կիրթ է, թուրքը աղքատ, հայը հարուստ է, թուրքը անարխիստ, հայը՝ արհեստավոր…Եվ պատահական չէ, որ Նաթալին դեմ արտահայտվեց թուրքամետ «Պրոմեթեյ» ծրագրին, որն Անդրկովկասի տարագիր քաղաքական գործիչների նախաձեռնությունն էր և 1920-ական թվականներին նպատակ ուներ Հարավկովկասյան երեք հանրապետությունները և Դաղստանը միավորել ընդդեմ Ռուսաստանի դաշինքի մեջ: «Եթե կովկասյան ժողովուրդների նպատակն է տեր փոխելը՝ ռուսին դեմ թուրքը դնելը, ապա մենք դեմ ենք տեր փոխելուն», - արձագանքել է Շահան Նաթալին:
Մեծ հայրենասերը հեռացավ կյանքից 1983 թ. ապրիլի 18-ին, իննսունինը տարեկան հասակում: Հուղարկավորությունը տեղի ունեցավ Բոստոնի սբ Հակոբ եկեղեցում՝ արքեպիսկոպոս Մանուկյանի առաջնորդությամբ, և աճյունը հողին հանձնվեց Մաունթ Օփըրն գերեզմանատանը:
Ելենա ԴԱՎԹՅԱՆ
Հ. Գ. Շահան Նաթալիի հայաստանյան այցից հետո, մասնավորապես, երբ Յակով Զարոբյանն այլևս չէր պաշտոնավարում Հայաստանում, իսկ նա աշխատել է ՀԿԿ կենկոմի առաջին քարտուղար 1960-1966 թվականներին, շշուկներ տարածվեցին, որ Հայաստանի կոմկուսի կենտկոմի առաջին քարտուղարի աշխատասենյակում այդ օրերին տեղի է ունեցել կեսգիշերային գաղտնի հանդիպում վերջինիս և Նաթալիի միջև: Զարոբյանի հանձնարարությամբ նրան ուղեկցել է ՊԱԿ-ի նախագահ Գեորգի Բադամյանցը, և ընդունելությունն այնքան ջերմ ու սրտառուչ է եղել, որ Նաթալին ապշած և անակնկալի եկած հռետորական հարց է տվել. «Մի՞թե ես գտնվում եմ կոմունիստական կուսակցության ղեկավարի աշխատավայրում»: «Այո, -պատասխանել է Զարոբյանը,- ես ևս գաղթական եմ՝ արդվինցի, և կորցրել եմ ոչ միայն հարազատներիս, այլև հայրենազրկվել եմ: Խոնարհվում եմ ձեր առջև»: Եվ փորձել է ծնկի գալ: Մոտավորապես այս բնույթի խոսակցություն: Ինչո՛ւ հիշեցի այս հանդիպման մասին, որի հավաստիությանը փորձում եմ չկասկածել: Քանի որ հարգանքը Շահան Նաթալի գործչի և նրա զինակիցների հանդեպ առկա է եղել ամեն մի ազնվական հայի մեջ՝ անկախ կուսակցական պատկանելությունից և զբաղեցրած պաշտոնից: Եվ բնավ պատահական չէ, որ հենց Զարոբյանի օրոք նախագծվեց և կառուցվեց Ցեղասպանության հուշահամալիրը Ծիծեռնակաբերդում…
Այնպես որ բարոյական և ազնիվ չէ մի ամբողջ հասարակարգ, պետություն, պատմական ժամանակաշրջան, իրադարձություններ և գործիչների անվանարկելն ու երբեմն հայհոյախառն փնովելը որոշ դատարկ ճառասացների կողմից: Այդ նրանց քրտինքով և ջանքերի շնորհիվ են արարվել բազմաթիվ ձեռքբերումներ և նվաճումներ, որոնք ցայսօր վայելում, նաև անողոքաբար խժռում են սպառողական հոգեբանությամբ և գործելաոճով օժտված բազմաթիվ իշխանիկներ՝ ոչինչ չստեղծելով և չտալով իրենց հայրենիքին ու ժողովրդին: Իսկ ինչ վերաբերում է ներկայիս մի շարք դեղնակտուց սոփեստներին, ովքեր փորձում են թուրքին խփող եղբայրներին, և ընդհանրապես, հայ-թուրքական հարաբերությունները, դրանց մշակութային արտացոլումները քննարկել, ապա մեծ ցավ եմ ապրում այդպիսիներին իրենց տգիտությունը և ապազգայնությունը հրապարակայնորեն արտահայտելու հնարավորություն ընձեռելու համար:
Հ. Գ. 1. Նրա գործի տրամաբանական շարունակությունը եղավ Գուրգեն Յանիկյանի հայտնի գործողությունը, որը նոր թափ հաղորդեց Հայ Դատի հանրահռչակմանը: Նույն ոգին և մտածողությունը կրող խոշոր անհատականություն, որին 1970-ականների սկզբին ողջունեց Շահան Նաթալին: Իսկ ահա թե ինչ է գրում 1973 թ. ԱՄՆ Կալիֆոռնիայի Սանտա Բարբարա քաղաքում Թուրքիայի հյուպատոսին և նրա օգնականին սպանած, ցմահ բանտարկության դատապարտված, Հայոց ազատագրական գաղտնի բանակի կնքահայր Գուրգեն Յանիկյանը 1978 թ. ԱՄՆ Չինոյի բանտից, ՀՍՍՀ արտաքին գործերի նախարար Ջոն Կիրակոսյանին. «Շատ սիրելի ու անգնահատելի պարոն Ջոն Կիրակոսյան,
Երբ իմացա, որ մեր սիրելի Հայրենիքի լավագույն զավակներից մեկը գալու է Ամերիկա՝ մասնակցելու միջազգային կազմակերպության գործերում, շատ ուրախացա և խուցս լցվեց ջերմությամբ: Ամեն անգամ, երբ կարդում էի լրագրերում մեր սիրելի Հայրենիքի նվաճումների մասին, լցվում էի հպարտությամբ, որ աշխարհը տեսնելու է, թե ինչ ձգտում ունեն այդ երկրի հարազատ զավակները, որոնք գնում են վեր, միշտ դեպի վեր՝ գրավելու առաջադիմության նոր բարձունքներ:
Լինելով զրկված հնարավորությունից Ձեզ արժանի կերպով բարի գալուստ մաղթելու, ընդունեք այս երկտողը նրա փոխարեն: Իմ առաջացած տարիքը, չզարմանաք՝ 84, և առողջության վիճակս ասում են, որ երևի զրկվելու եմ մի անգամ ևս տեսնել մեր սիրելի Հայրենիքը և Արարատի սպիտակ գագաթը: Երեք օր առաջ մասնավորապես նկարվեցի բանտի պարտեզում, որ եթե ես չեմ տեսնելու, գոնե թող նկարս տեսնի: Ներփակելով նկարս, հույս ունեմ թանկագին հայրենակից, որ մերժելու չեք մի բանտարկյալի խնդրանքը՝ տանեք Երևան և ցույց տաք նրան մեր Արարատի սպիտակ գագաթը:
Երիտասարդ հասակիցս որոշել էի զոհել կյանքս մեր սիրելի Հայրենիքին և այդ ցանկությունով էլ փակելու եմ աչքերս, դեռ կլսեք:
Լավագույն ցակություններս Ձեզ և Ձեր միջոցով մեր սիրելի Հայրենիքին:
Առողջ եղեք, ընդունեք անկեղծ հարգանքներս»:
Ազգային գործչի մասունքները 2019 թ. վերահուղարկավորվեցին Եռաբլուրի բարձունքում՝ նրա պաշտելի Արարատ լեռան հայացքի ներքո, իր մահապարտ զինակիցների և զավակների հարևանությամբ:
Սա է իրական հայրենասիրությունը՝ այսպես սիրում և պաշտում են իրենց երկիրը այն անձնուրաց նվիրյալները, որոնց շնորհիվ այսօր ապրում են մեր երկիրն ու ժողովուրդը, այլ ոչ բարձր ամբիոններից այսօր հաճախ լսվող անհեթեթությունների հեղինակ ինքնակոչ գործիչները:
Համոզված եմ որ մի օր կիրականանա համայն ազնվարյուն հայության մեծագույն երազանքը, և այդ գործում իրենց անուրանալի ներդրումն ունեն ու դեռ կունենան, Արամները, Նաթալիները, Յանիկյանները, մերօրյա և գալիք հերոսները…
Ահա այսպիսի խոհեր և մտորումներ, որոնք ստիպեցին իննսունամյա մի հայուհու գրիչ վերցնելու և յուրովի թոթափելու մեր օրերի ինքնամեկուսացումը…
Մեկնաբանություններ